AMD:n Mantle API lupaa DirectX:ää paremman suorituskyvyn

uutinen julkaistu:26 syyskuuta, 2013

AMD piti eilen Hawaijilla julkistustilaisuuden, jossa se esitteli uuden sukupolven näytönohjaimia ja niiden mukana tulevia teknologioita. Merkittävimmät uudistukset olivat TrueAudio -äänipiiri ja Mantle -rajapinta grafiikalle. AMD kertoo uuden Mantle API:n tarjoavan Microsoftin DirectX -rajapintaa paremmat optimointimahdollisuudet tuleville PC-peleille. AMD voitti uuden sukupolven konsolipiirikilpailun ...

Lue uutinen kokonaisuudessaan
  • #1
    Toimiikohan tämä rajapinta vanhemmilla korteilla(hd6000 sarja), vai tarviiko rautatuen?
  • #2
    Originally posted by R4ndom1:
    Toimiikohan tämä rajapinta vanhemmilla korteilla(hd6000 sarja), vai tarviiko rautatuen?
    Vaatii tuen myös raudalta.
  • #3
    Tavallaan toivoisin, että AMD ja Nvidia löisivät hynttyyt yhteen tuon rajapinnan kehittämisen suhteen. Tai se, että Microsoft panostaisi Directiin enemmän. Jo nyt näyttisfirmat kilpailevat toistensa kanssa niin että toisissa peleissä toisen kortti on parempi kuin toinen. Ajatelkaa, jos tämä menisi myös rajapinnoille...
    Käytännössä tarkottaisi, että jotkut pelit toimisivat vain tietyn valmistajan korteilla.
  • #4
    Hmm.... wanha sli remake.... Tällä saa rutosti lisää nopeutta, mutta vain juuri tietynlaisella raudalla. Hyvä konsoleissa... ei ehkä niin hyvä PC laitteissa... (Toki sielläkin nopeutta saa lisää, mutta tässä tapauksessa vain GCN pohjaisella raudalla.
    No olisihan se hauskaa, että konsolit jyräisivät jälleen PC raudan murto-osalla PC raudan tehosta käyttämällä vain vähiä resursseja tarkemmin ;-)
  • #5
    Vihdoinkin jotain merkkejä siitä että tulevaisuudessa lähestulkoon kaikki pelit voisivat toimia linuxilla siinä missä windossillakin. Siihen on vielä pitkä matka mutta kun katsoo mihin suuntaan windossin kehitys on menossa niin todella kaipaa joitakin vaihtoehtoja.

    Tietokone; Emo=AsRock 970 Extreme4, Prosessori=FX-8350 8x4,7Ghz, Nayttis=Gigabyte AMD Radeon HD 7850 OC 2GB, Muisti=16gb 1600Mhz DDR3, Kovalevytila=250gb SSD/5TB normaali.
  • #6
    Originally posted by mcmopo:
    Vihdoinkin jotain merkkejä siitä että tulevaisuudessa lähestulkoon kaikki pelit voisivat toimia linuxilla siinä missä windossillakin. Siihen on vielä pitkä matka mutta kun katsoo mihin suuntaan windossin kehitys on menossa niin todella kaipaa joitakin vaihtoehtoja.
    Todellakin, toivottavasti tämä rajapinta ottaa tuulta alleen.
  • #7
    Tuskin kuitenkaan. Ei ole hirvittävästi hyötyä rajapinnasta, joka toimii vain yhden walmistajan yhden tuoteperheen tuotteilla. Open GL on se vastaus, joka oikeasti auttaisi Linuxin asemaa, kunhan vain se kehittyisi riittävän nopeasti ilman tolkutonta tappelua...
  • #8
    Ehkäpä se rajapinta tulee toimimaan tulevaisuudessa kaikilla ati korteilla. Se että peli optimoidaan mantlelle ei tarkoita etteikö se toimisi directX:llä. PC rauta on kehnosti hyödynnettävissä ja hyvä jos alkavat asiaa viemään eteenpäin.

    SF-2000 || Corsair CX 750M || SaberTooth 990FX R2 || AMD FX-8350@4.75Ghz/1,43V || Asus R9 290 DirectCU II || 16GB Team Group 2400Mhz DDR3 || Blackice 360 GTX || NeXXos ST30 || Swiftech Mcp655 || EK Supermacy || ClearFlex tubing || Deathadder 4G/Destructor 2/Steelseries 6Gv2 || Sennheiser PC350 || 22" 2ms LCD Iiyama Prolite B2206WS || ASUS Xonar DX || Win7 Ultimate N
    http://www.speedtest.net/result/2401459507.png
  • #9
    Rautatasoinen optimoimointi tarkoittaa sitä, että ohjelma tehdään graffojen suhteen uudestaan jokaiselle grafiikka-arkkitehtuurille...
    AMD:lla on ATI kortit mukaan lukien reippaat kymmenkunta arkkitehtuuria, joita on vielä käytössä. Nvidialla saman verran. Intelillä ehkä puolet tuosta, puhumattakaan pienemmistä valmistajista. Ohjelma pitäisi siis kirjoittaa jokaiselle noista kokonaan uudestaan... Kukaan ei ryhdy siihen!
    Korkean tason onjelmoiti API:t kuten open GL ja DX mahdollistavat sen, että sama koodi toimii kaikilla mahdollisilla graffakorteilla ja arkkitehtuureilla, kunhan kortin valmistaja vain julkaisee open GL ja/tai DX yhteensopivan ajurin kortilleen. Eli 30-40 koodin sijaan ohjelmoijan tarvitsee tehdä vain yksi koodi... Säästää rutosti aikaa, vaivaa ja rahaa...
    Se mitä menetetään on se, että alla olevan raudan ominaisuusia ei käytetä tarkasti hyväksi, vaan osa tehosta menee "hukkaan"... Ohjelmoijan kannalta pieni hinta saavutettuun etuun verrattuna.
Tämä viestiketju on suljettu, johtuen siitä, että ketjun uusimmasta viestistä on kulunut yli 600 vuorokautta. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että et voi vastata tähän viestiketjuun lainkaan.

Mikäli sinulla on lisättävää tai kysyttävää tähän samaan aiheeseen liittyen, ole hyvä ja aloita aiheesta uusi viestiketju tämän sivun kautta.