Oho?! Ilmaisohjelmat ovatkin käytössä kalliimpia

uutinen julkaistu:12 toukokuuta, 2014

Brittihallinnon mukaan Microsoftin tuotteita käytetään, koska ne ovat halvin vaihtoehto. Hampshiren tietohallintopäällikkö Jos Creese kertoi Computing-tekniikkajulkaisun haastattelussa, että Microsoftin tuotteet ovat heidän laskelmissaan voittaneet aina hinnassa jopa avoimen lähdekoodin ratkaisut. - Me käytämme Microsoftin tuotteita. Aina kun olemme tutkineet avoimen lähdekoodin ratkaisuja, ...

Lue uutinen kokonaisuudessaan
  • #1
    Olkaa kilttejä ja lopettakaa roskalehtityylisten otsikoiden käyttäminen. Ei oikein sovi asia sivustoon
    ...tai riippuu tietenkin mitä ajatte takaa...."IT-seiska"?
  • #2
    Tääs M$ fudu bullshittä 'ilmaisohjelmat ovat kalliimpia kuin M$:n tuotteet'. Ilmaisohjelmilla yritys pääsee valitsemaan ohjelmansa itse eikä yritys olisi lukittuna tietyn yrityksne käyttäjäksi. Munchen kaupungin mukaan heidän linux adaptaation takana on ajatus että täten he itse pääsevät kontroloimaan missä vaiheessa ohjelmia päivitetään eikä kukaan tietty yritys.

    "History books will be written about events this month. The story they will tell is up to us"
  • #3
    Originally posted by upap:
    Olkaa kilttejä ja lopettakaa roskalehtityylisten otsikoiden käyttäminen. Ei oikein sovi asia sivustoon
    ...tai riippuu tietenkin mitä ajatte takaa...."IT-seiska"?
    Samaa mieltä. Tämän kyseisen uutisen otsikossa vielä laitettu seiskamaisesti ja kieliopillisesti väärin kysymysmerkki ja huutomerkki peräkkäin.
  • #4
    Luuliko joku, että yritykset ihan huvin vuoksi maksaa Microsoftille? Pitkällä tähtäimellä varmaan siirtyminen avoimiin ratkaisuihin tulisikin halvemmaksi, mutta aina juuri nyt on halvempi pysyä nykyisessä.
  • #5
    Onhan se selvää että kaikki oppiminen maksaa tai ainakin vaatii aikaa.
    Luuletteko joku että se ammattitaito johonkin asiaan pulpahtaa tyhjästä?

    Tarkoitukseni on sanoa että on ilmainen tuote ja maksullinen tuote. Niin peruste maksullisen tuotteen käyttöön on kun se että ei osaa käyttää sitä ilmaista. Itse olen tavannut ihmisiä jotka käyttävät Windowsia päivittäin vaikka eivät osaa tehdä sillä paskaakaan, joka ei ole se ohjelma jonka ovat oppineet käyttämään. Se vaatii niin helvetisti opettelua käyttöjärjestelmän osalta että klikkaa kuvaketta.

    Perustelu siis on, kun ei viitsi opetella jotain niin tulee halvemmaksi se jonka viitsii opetella.

    Onhan se nyt itsestään selvää että ilmainen on halvempi kuin maksullinen. Kyse on vain asenteista. Eli kun on tehty joskus väärä valinta niin nyt siitä sitten joutuu maksamaan enemmän, koska ei haluta muuttaa asenteita.

    En tarkoita tällä että eivät olisi oikeassa että muutos tulee kalliiksi. Mutta sitoutuminen johonkin "kalliiseen asiaan" voi tulla pitemmän päälle kalliimmaksi kuin uusien halvempien asioiden opettelu.
  • #6
    Originally posted by Lumikki:
    Onhan se selvää että kaikki oppiminen maksaa tai ainakin vaatii aikaa.
    Luuletteko joku että se ammattitaito johonkin asiaan pulpahtaa tyhjästä?

    Tarkoitukseni on sanoa että on ilmainen tuote ja maksullinen tuote. Niin peruste maksullisen tuotteen käyttöön on kun se että ei osaa käyttää sitä ilmaista. Itse olen tavannut ihmisiä jotka käyttävät Windowsia päivittäin vaikka eivät osaa tehdä sillä paskaakaan, joka ei ole se ohjelma jonka ovat oppineet käyttämään. Se vaatii niin helvetisti opettelua käyttöjärjestelmän osalta että klikkaa kuvaketta.

    Perustelu siis on, kun ei viitsi opetella jotain niin tulee halvemmaksi se jonka viitsii opetella.

    Onhan se nyt itsestään selvää että ilmainen on halvempi kuin maksullinen. Kyse on vain asenteista. Eli kun on tehty joskus väärä valinta niin nyt siitä sitten joutuu maksamaan enemmän, koska ei haluta muuttaa asenteita.

    En tarkoita tällä että eivät olisi oikeassa että muutos tulee kalliiksi. Mutta sitoutuminen johonkin "kalliiseen asiaan" voi tulla pitemmän päälle kalliimmaksi kuin uusien halvempien asioiden opettelu.
    Eipä tässä nyt ole kyse viitsimisestä tai asenteista, vaan kustannuksista.
    Yrityksille työvoimakustannukset tulevat työntekijöille maksetuista palkoista ja niiden sivumenoista, ja jos työntekijän pitäisi työaikanaan alkaa opettelemaan uuden täysin entisestä poikkeavan järjestelmän käyttöä, koko tähän opiskeluun ja totutteluun käytetty aika on pois tuottavasta työajasta, ja jos yrityksessä jossa on kymmeniä tai jopa satoja työntekijöitä jokainen työntekijä joutuisi käyttämään vaikkapa kuukauden oppiakseen uuden järjestelmän käyttöä, olisi se jo melko suuri kustannus yritykselle, kun ei vanhoja työntekijöitä voi vaatia vapaa-aikaansa käyttämään työhön liittyvään opiskeluun.

    Avoimen lähdekoodin ohjelmien tukikin on usein yrityskäytössä huomattavasti kalliimpaa kuin esimerkiksi microsoftin yrityskäyttäjille tarjoama tuki, eli vaikka sen käyttöjärjestelmän saisikin ilmaiseksi, niin lopulliset kustannukset eivät välttämättä tipu yhtään, vaan voi käydä jopa päinvastoin.
  • #7
    Juurikin tuo. Yksi koulutuspäivä työntekijälle saattaa itsessään olla kalliimpi kuin ohjelmalisenssi... Siihen sitten mahdollinen modaaminen, jotta saadaan firman kaikki softa ja rauta juttelemaan keskenään...
    Kotikäyttäjä, joka opettelee asiat itse omin päin on aivan eri asemassa. Onko joku muuten katsonut, mitä perus MS-word yhden päivän peruskoulutus maksaa... Se on helposti sellaiset 300-500 euroo ja siihen työntekijän sijaiset/tekemättä jääneet työt päälle.
  • #8
    Tuo koulutuskustannus alkaa olla jo aika kulunut argumentti, kun moni isompikin firma on päivittänyt käyttöjärjestelmän ja toimisto-ohjelmiston radikaalisti erilaiseen versioon (esim. Win XP -> 7, Office 2k -> 2007+) tarjoamatta juurikaan mitään koulutusta käyttäjille.

    Kokemus on myös osoittanut XP/Office-peruskäyttäjien tulevan paremmin toimeen modernin Linux-distron ja LibreOfficen kanssa kuin uusien Windows- ja Office-versioiden kanssa, koska ne ovat varsin helppokäyttöisiä ja monella tapaa lähempänä vanhaa XP-maailmaa. Tehokäyttäjien osuus kaikista käyttäjistä taas on tyypillisesti varsin pieni ja tarpeet ohjelmistojen sekä koulutuksen suhteen usein hyvin erilaiset kuin peruskäyttäjillä. Älypuhelimien ja taulutietokoneiden käytön räjähdysmäinen yleistyminen on jo pitkälti osoittanut, että käyttäjille ei tunnu olevan ihan hirveästi väliä sillä onko käytössä vanha tuttu Windows ja Office, kunhan nyt edes jotenkin toimii web-selaus, sähköposti ja dokumenttien muokkaus.

    Työntekijät ovat sitäpaitsi pääsääntöisesti niin laiskoja nahjuksia, että käyttävät tutkimuksen mukaan 60 % työajasta henkilökohtaiseen web-selailuun, joten aikaa uusien asioiden opetteluun pitäisi olla yllin kyllin. (Googlaa: "Study: Workers Spend 60% or More of Day Web Surfing for Personal Reasons")

    Ongelmia tuottaa lähinnä Windows-riippuvaiset (legacy-)ohjelmistot ja prosessit, joiden määrä olisi järkevällä päätöksenteolla vähentynyt jo edellisten päivitysoperaatioiden yhteydessä mm. siirtämällä liiketoiminnan työkalut web-pohjaisiksi. Lähinnä tuossa on kuitenkin kyse käyttäjien asenteista johtuvasta muutosvastarinnasta, lyhytnäköisestä ajattelusta ja osaamattomien päättäjien halusta turvata oma perseensä.

    Erityisesti julkisen sektorin maksama Microsoft-vero on silkkaa rahan vuotamista ulkomaille, millä on verotulojen menettämisen lisäksi onnistuttu varmistamaan jenkkien hallitsevan aseman säilyminen IT-alalla ja samalla on menetetty tilaisuus kehittää paikallisen/EU-alueen ohjelmistoteollisuuden osaamista ja kilpailukykyä, minkä seurauksena EU-maat ovat enenevissä määrin riippuvaisia jenkkifirmojen IT-ratkaisuista. Maailmanlaajuisen kilpailun puuttuminen on myös hidastanut IT-alan kehitystä ja pitänyt hintatason korkeana. Kokonaistaloudellisesti katsoen Microsoftin tuotteiden käyttäminen ei siis todellakaan ole edullisin ratkaisu, mutta kokonaiskuvan tarkastelu ei vissiin ole trendikästä näin kvartaalitalouden aikakaudella.
    Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 14. toukokuu, 2014 @ 20:56
  • #9
    Avaintekijä on lausunnossa "henkilökunta on jo valmiiksi koulutettu käyttämään Microsoftin tuotteita". Jos tälle asetetaan sopivan suuri painoarvo vertailussa, saadaan Microsoft vaikka parhaaksi autonvalmistajaksi. Tämä on vanha MS temppu, alan ihmisille hyvin tuttu. Tämä on hyvä muistaa avoimen lähdekoodin ihmisten. Ohjelmille pitäisi saada lisää kädestäpitäviä oppaita ja opetusta. Monilla tietotekniikkaa tuntematomilla ihmisillä, johtajillakin, on harhaluulo, etteivät MS ohjelmat tarvitse tukihenkilökuntaa. MS johdon seminaarit kummasti vahvistavat tätä käsitystä. Olin aikoinaan noin 1000 hengen organisaatiossa, jossa oli MS vallalla ja tukeen tarvittiin noin 20 täysipäiväiseksi laskettua työntekijää, eli noin yksi 50 työntekijää kohti. Mikä tukihenkilöstön määrä on muissa firmoissa ?

    Itse käytän halpaa (alennuksilla saatua) MS tavaraa ei-tärkeissä hommissa, mutta hyviksi tunnettuja avoimia ohjelmia kriittisissä jutuissa.
  • #10
    Nämä Mäsän lahjomat juoksupojat nyt laukovat Mäsän FUD:ia estottomasti. Ei niitä pitäisi alaa tuntevien toimittajien edes uutisoida. Uusien MS-softien opetteluun menee paljon enemmän aikaa, kuin tutun oloisten avoimien ohjelmien. Ja yleisimmin käytetyissä avoimissa ohjelmissa on hyvät suomenkieliset ohjeet ja niille löytyy myös oppaita. Kaiken huipuksi ainakaan Suomessa ei juurikaan kouluteta henkilökuntaa uusien ohjelmistoversioiden käyttöön, vaan ihmisten oletetaan itse opiskelevan ne. Kyllä esimerkiksi Office2003:n jälkeen on helpompi omaksua LibreOfficen kuin pakkopullana tulevien MSOffice2010 tai vielä epäergonomisemman MSOffice365:n käyttö.

    Jari J. Lehtinen, Wanhempi tietoteekkari Turust
  • #11
    Tuota tukee Hesarin juttu 20.5.2014 "Työntekijöiltä tuhrautuu tietokoneongelmiin keskimäärin neljä tuntia viikossa". Mäsä muuttaa ohjelmien käyttöliitäntää ja ulkonäköä ihan ilkeyksissään, jotta ihmiset luulisivat saaneensa jotain uutta. Lisäksi monet onnettomat pomot luulevat, että Windowsit pyörivät itsekseen, vaikka niitä hoitamassa on suuri joukko tukihenkilöitä tai sitten ulkoinen tukipalvelu.
Tämä viestiketju on suljettu, johtuen siitä, että ketjun uusimmasta viestistä on kulunut yli 600 vuorokautta. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että et voi vastata tähän viestiketjuun lainkaan.

Mikäli sinulla on lisättävää tai kysyttävää tähän samaan aiheeseen liittyen, ole hyvä ja aloita aiheesta uusi viestiketju tämän sivun kautta.